Aktiivinen jo lähes 70 vuotta

Satakunnan Reserviläispiiri on perustettu vuonna 1955.

Satakunnan Reservin aliupseerien Piirin perustamista nopeutti kenraalimajuri Niilo Viktor Hersalo, joka jatkosodassa johti Satakunnan sotilasläänin perustamaa 15.Divisioonaa. Hän satakuntalaisia reserviläisiä sodassa johtaneena tiesi, mitä reserviläisiltä vaaditaan ja miten taitoja ja tietoja pidetään yllä. Piirin nimi ja säännöt muutettiin 1990 luvulla Satakunnan Reserviläispiiri ry:ksi.

Urheilulla on ollut vankka asema reserviläistoiminnassa. Satakunnan Reserviläispiirin yhdistykset ovat järjestäneet jäsenilleen urheilu- ja ampumakilpailuja, joista parhaimmat ovat jatkaneet SM kisoihin asti. Piirin toiminnassa on tärkeäksi lajiksi on kehittynyt SRA-ammunta, jonka piirin- ja SM-kisoihin osallistutaan aktiivisesti.

Liitto kokoontui Porissa 40  -vuotisjuhlaansa 1995, jolloin liiton muutti sääntöjään ja otti uuden nimen Reserviläisliitto. Seuraavassa liittokokouksessa Porissa 2015 muutettiin jälleen liiton sääntöjä ja vietettiin piirin 60 -vuotisjuhlaa yhdessä liiton ja Porin Aliupseeriyhdistyksen kanssa. Reserviläisliiton liittokokous pidetään taas Satakunnassa, Raumalla, lauantaina 16.11.2024.

Piirin sääntöihin on kirjattu ” Piirin tehtävänä on kohottaa sekä ylläpitää maanpuolustustahtoa, -tietoutta ja -taitoa piirin toiminta-alueella”. Piiri ei voi määrätä jäseniään, mutta ohjeiden antaminen kuuluu piirin tehtäviin. Piiri velvoittaa yhdistyksiä hoitamaan määrätyt jäsenyyteen kuuluvat tehtävät.

Piirin sekä aktiivisten yhdistysten toiminnan avulla piirin jäsenmäärä on noussut jopa 1600 jäsenestä nykyiseen vajaaseen 1900 jäseneen muutamassa vuodessa. Vuonna 2024 piiriin kuuluu 16 jäsenyhdistystä. On ollut ilo todeta, että aktiivisen rekrytoinnin sekä urheilu- ja ampumaharrastuksen kautta on yhdistyksiin liittynyt nuorempia jäseniä sekä naisia.

Maailma muuttuu ja Suomi liittyi nopeasti ja tehokkaasti NATOON 4.4.2023 sekä teki DCA-sopimuksen Yhdysvaltojen kanssa. Kansainvälistyminen lisääntyy myös reserviläistoiminnassa, joka myös heijastuu piirin ja yhdistyksien toimintaan. Satakunnassa sijaitsee Suomen suurimpiin kuuluva Valmiusyhtymä Porin Prikaati, jonka kaksi varuskuntaa Huovinrinne ja Niinisalo antavat hyvän tuen ja mahdollisuuden reserviläisille kehittää sotilaallisia tietojaan ja taitojaan.  Reserviläisten ja muiden vapaaehtoisten toimijoiden uhraama aika on tavoitteellista isänmaan turvaamista, maanpuolustushenkeä. Satakunnan Reserviläispiiri katsoo edelleen luottavaisena tulevaisuuteen, noudattaa periaatteita, jotka ovat olleet voimassa koko järjestön olemassaolon.

Järjestöllämme on tärkeä tehtävä turvallisuuden ja itsenäisyyden takaamisessa. Liittymällä jäseneksi olet tässä toiminnassa mukana!